Ajanvarausjärjestelmän tepposet voivat aiheuttaa ongelmia

Modernit ajanvarausjärjestelmät ovat eittämättä oiva apuväline monessakin tilanteessa ja kovin monenlaisissa toiminnoissa, mutta kun tällainen ajanvarausjärjestelmä tekeekin tepposet, voivat seuraukset olla kovin ikäviä. MTV-uutissivusto uutisoi 19. helmikuuta 2018 mitä tapahtui, kun Helsingin hammashoidon uudessa ajanvarausjärjestelmässä ilmaantui ongelmia.

Ajanvaraus ruuhkautui pahoin

Kun hammashoidon ajanvarausjärjestelmässä ilmaantui ongelmia, aiheutui tästä jopa viikkojen kestoisia ruuhkia. Alun perin ongelmat saivat alkunsa tilanteesta, jossa hammashoidossa otettiin käyttöön uusi potilastietojärjestelmä. Testausvaiheessa ongelmia ei oltu huomattu ja laajat ongelmat tulivatkin suurena yllätyksenä, johon ei Helsingin kaupungilla oltu osattu ennalta varautua.

Toiminnat hidastuivat ja jopa keskeytyivät ajanvarauksen yhteydessä. Soittopyyntöjä alkoi kertyä järjestelmään niin paljon, ettei järjestelmän kantokyky kestänyt tilannetta. Lopulta ajanvaraus jouduttiin jopa sulkemaan. Tilannetta kesti kaksi viikkoa. Onneksi sulku ei koskenut ensiapua koskevia puheluita eikä ajanperuutuspuheluita.

Ruuhkat ovat aiheuttaneet potilastyytymättömyyttä

Vaikka tilanteen piti olla hallinnassa jo alkuvuodesta, uutisoi MTV-uutissivusto aiheesta jälleen toukokuussa 2018. Tällä kertaa jo otsikko kertoi helsinkiläisten hermostuneen hammashoidon ajanvarauksessa jatkuvasti ilmenneisiin vaikeuksiin. Vielä toukokuussakaan ajanvarausten käsittely ei toiminut riittävän nopeasti. Aivan liian moni asiakas joutui kuuntelemaan luurin toisesta päästä kantautuvan automaattiviestin, jonka mukaan hän on soittanut numeroon, johon ei voida ottaa vastaan puheluita.

Moni asiakas ei päässyt lainkaan läpi ajanvaraukseen halutessaan varata kiireettömän hammashoitoajan. Tästä johtuen osa ihmisistä soitti kiireelliselle hoidolle tarkoitetulle linjalle ja sai tämän toiminnan johdosta haukut linjan toisesta päästä. Asiakkaat ovat siis olleet puun ja kuoren välissä. Jonojen syntymistä ei saisikaan laittaa asiakkaiden syyksi ja asiakkaita pitäisi informoida oikeista toimintatavoista ajanvarauksen suhteen.

Myöskään ajanvarauksen palautelomakkeeseen ei pääse, ellei suoriudu ajanvarauksesta läpi. Tässä piilee selkeä ristiriita. Myöskään sosiaali- ja terveystoimessa ei asiakkaiden mukaan oikein tunnuta tietävän tilanteen ajankohtaisesta tilasta ja siitä, kuinka pitkään tilanne on jatkunut. Asiakkaat ovat päivitelleet tilannetta jopa Facebookissa. Eräs asiakas on huomauttanut erittäin osuvasti, etteivät kaikki pysty maksamaan yksityistä hammashoitoa ja ettei toisaalta Helsingissä pitäisi luisua tilanteeseen, jossa asiakkaat pakotetaan käyttämään yksityisen hammaslääkärin palveluita. Hammashoidon saatavuuden pitäisi olla tasapuolista kaikille ja jokaisella Helsingin alueella.

Leave a Reply

Your email address will not be published.