Sähköinen ajanvaraus ja sen toiminnot

Sähköinen ajanvarausohjelmisto on nykypäivänä lähes yhtä käytetty kuin tavallinen älypuhelin. Moni meistä ei huomaa, kuinka monessa tilanteessa käytämmekään sähköistä ajanvarausta – joogatuntien varaamiseen, hammaslääkärille, hierojalle, pankkiin, verotoimistoon… Vaihtoehtoja on lukuisia ja yhä useammin yritykset, niin pienet kuin suuretkin, ovat ottaneet käyttöönsä sähköisen ajanvarausohjelman perinteisen puhelinsoiton tai käynnin sijaan.

Laaja valikoima

Hektinen elämäntapamme etsii alati keinoja ja ratkaisuja nopeampaan ja sujuvampaan asiointiin. Perinteiset asioinnit pankissa taikka lääkärillä koetaan taakaksi, sillä moni meistä mieluiten käyttäisi rajallisen aikansa jossain muualla kuin jonottaen. Kiitos nykyaikaisten ajanvarausohjelmien, tapaamiset voidaan järjestää suoraan älypuhelimella auton ratista tai lounastauolla.

Sähköisiä ajanvarausohjelmistoja löytyy netistä hakemalla monia, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Osa ohjelmistoista on ilmaisia ja osa maksullisia riippuen palvelun toiminnoista. Hyvästä ajanvarausohjelmistosta ei tarvitse aina maksaa, sillä useimmat sivustot tarjoavat ilmaiseksi peruskäyttöön soveltuvan ohjelmiston pienille ja keskikokoisille yrityksille, kun taas laajennetut maksulliset versiot on tarkoitettu vaativampaan käyttöön.

Hyödyt

Ajanvarausohjelmistot tarjoavat ilmaisena taikka maksullisena yleensä hyvin kokonaisvaltaisen paketin, jolloin kaikki tieto löytyy yhdestä ja samasta paikasta. Asiakashistoria tallentuu automaattisesti jokaisen käynnin jälkeen ja sinne on mahdollista tehdä myös omia merkintöjä. Tämän kaltainen toiminto on hyvin tärkeä, kun asiakkaalle halutaan tarjota henkilökohtaista palvelua.

Lisäksi asiakas saa aina automaattisen vahvistuksen sähköpostiinsa tai puhelimeensa varaamastaan ajasta, sekä monesti myös muistutuksen samana aamuna tai edellisenä iltana. Usein ohjelmisto integroi varauksen puhelimen omaan kalenteriin, jolloin kiireinenkin ihminen pysyy aikataulussa mukana, eikä unohduksia ja viime hetken peruutuksia tapahdu usein.

Sähköinen ajanvaraus toimii yleensä vuorokauden ympäri ja ajanvarauksen voi tehdä myös aukioloaikojen ulkopuolella. Kalenterit suunnitellaan käyttäjäystävällisiksi ja yksinkertaisiksi; asiakas näkee suoraan vapaat ajat sekä päivät, jolloin aikoja ei enää ole käytettävissä. Yritys pystyy nopeasti tietokoneeltaan avamaan ja sulkemaan aikoja ja päiviä menojensa mukaan ja näkemään yhdellä silmäyksellä päivän varaukset, sekä ottamaan yhteyttä asiakkaaseen mutkattomasti.

Ohjelmistot on usein mahdollista muokata yrityksen omien mieltymysten mukaan, esimerkiksi omalla logolla varustettuna, sekä asentaa ja linkittää joko suoraan nettisivuille, tai luoda oma aplikaatio tietokoneen työpöydälle. Nämä kaikki edellä mainitut helppokäyttöiset ja usein ilmaiset toiminnot auttavat kasvattamaan palvelujen saatavuutta ja tarjoamaan mutkattomuutta kiireisille asiakkaille varsin pienellä ja edullisella panostuksella.